Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca IIUM confession.
Aeronok pulak rasanya baca confession dari cik Putih tadi pasal pengalaman beliau di luar negara. Macam kita-kita ni yang masih tak berkesempatan untuk ke luar negara mungkin hanya dapat membaca dan mendengar dari orang lain. Eh, tapi tak juga. Sekarang ramai juga foreigner yang datang ke sini dengan pelbagai tujuan sama ada bercuti, bekerja dan lain-lain. Mempunyai pengalaman bekerja di industri perhotelan buat aku banyak deal dengan foreigner-foreigner ni. Kepada sesiapa yang dah baca cerita dari cik putih tu mesti rasa macam ‘baiknye keluarga dorang’. Sangat respect and polite even they do not have the same religion. kan? Yes, itu jugak yang aku rasa. Kalau di bandingkan dengan local people kita memang jauh beza lah.
1. Foreigner people sangat respect dekat kita-kita ni. Even diorang kaya, kerja besar sekalipon bila kami2 ni sebagai pekerja tanya, dorang akan jawab dengan baik dan fahamkan kalau kita tak faham. Even dorang tak pernah gelakkan english kita orang yang broken ni. Pernah sekali tu, one of the customer mintak dekat aku ‘ketchup’ yang mana diorang maksudkan sos. Tapi aku tak tahu apa jadi dengan aku hari tu, berlari lari aku masuk kitchen minta kicap. Haha. Mujur bila aku datang kat dia, dia cakap dah dapat sambil wave dia punye sos dalam peket mcm dekat kfc tu. Pheww,lega aku.
Tapi, kalau orang local kita, memang tak dapatlah. Lambat sikit, even pihak kita dah bagitahu masalah apa yang berlaku pon, still kena maki hamun. Siap ada yang keluar ayat ‘ kalau kiteorg tak makan sini, sape nak bayar gaji korang’. sampai macam tu. Kadang2 kecewa jugak. Yeah, customer always right. tapi, sebagai manusia..takkanlah tak boleh consider. Kalau tak bagitahu tu mungkinlah. tapi, ni dah explain apa semua..
2. Orang foreigner lagi polite and penuh budi bahasa dari orang local kita. Kalau siapa2 yang pernah makan dekat hotel mesti tahu kan macam mana waktu breakfast. Time tu akan ada stall omelette, stall roti canai, stall buah, and macam2 lagi depends hotel. Bila hotel yang ramai foreigner ni, paham2 lah..stall omelette akan jadi stall yang paling busy. Panjang beratur tu jangan cakaplah. Tapi, yang ni aku memang impress dengan foreigner. Diorang sangat sabar. Even dia dah beratur yang paling belakang, dia still boleh senyum bila time giliran dia tiba. And dia macam seolah olah faham kepenatan kita meng ‘flip’ sunny side up bagai tu. Siap, say hi. kadang-kadang ada yang tanya khabar, tanya penat ke apa semua. Jadi tak pernah penat nak layan diorang.
Tapi, kalau local people.. Tak boleh berdiri lama sikit..terus pesan dekat kita yang sebok dok buat scramble egg bagai ni untuk hantar kat meja dia. Dah lah sebelum hantar tu sempat sound dulu. ‘Lama lagi ke?’ ‘ cepat sikit eh, saya ada meeting kejap lagi’. Kecewa rasa. Dengan yang sama bangsa ,negara pulak yang tak reti nak berbudi bahasa. Kita bukan tak boleh tolong hantarkan ke meja. kalau orang yang order time tu satu dua takpe. ni belambak order camne nak menang tangan nak pegi hantar, pastu sambung buat. kalau hangit omelette tu camne lah pulak.
3. Yang ni part paling aku suka. Apa yang aku dapat perhatikan sepanjang pengalaman aku kerja dalam industri ni, foreigner people memang yang paling terbaik tentang family. Maksud aku ialah, untuk pengetahuan korang, susah aku nak nampak mak/isteri yang dukung budak atau pimpin anak2 dia. selalunya tu mesti kerja ayahnya atau nama tepat dia suami. Kalau waktu makan buffet tu, ayah yang pimpin anak tanya nak makan apa. Bukakkan balang kaca, capaikan mana yang dorang tak sampai, beratur tunggu turn dekat stall pasta teman anak. Isteri relax, makan. Pastu, suami suapkan pulak isteri and anak dia makan.
Tapi, kalau local people kita, lagi2 melayu. sorrylah ea bukan nak cakaplah..tapi tulah kebenarannya. Si ayah berlenggang, si isterilah yang dok kelek anak yang still baby, pimpin pulak yang orang, yang sorang lagi hilang dah berlari dulu. Si mak jugak yang menjerit halang anak dari bukak itu ini. Si ayah sempoi, nyalakan rokok..fuu fuuu asap dilepaskan. Pastu order je kat isteri nak pasta, nak rojak, nak abc. Isterilah yang beratur sambil dukung anak. Maybe tak semua tapi kebanyakannya.
4. Kebersihan. foreigner tak yah cakaplah. Memang pembersih. Tengok makan dekat fast food pon dah tahu. Dorang akan bersihkan sendri, buang sampah sebab itu yang mereka belajar di negara mereka.
Tapi, nak cite kalau local people kita makan. Dekat fast food tu tak yah citerlah. Kalau makan buffet. Fuuuhhh.. macam tak pernah tengok makanan. Kadang2 aku heran betul. yang datang makan orang besar2, pegawai, dato’, and so on lah tapi bab makan hancur. Berebut tu satu hal. Tak beratur and tunggu giliran satu hal. Yang amik siap menjelejeh atas lantai and bersepat dekat tepi2 insert tu satu hal. Aku sumpah tak faham. Aku senang je. Nak tengok someone tu, memang aku tengok time dia amik buffet je. Malu rasa. Lagi2 yang bawa title islam tu. haihh..
5. Adab. Adab aku maksudkan ni ialah adab waktu makan. Lagi2 kalau ada group yang buat event sambut bithday ke, reunion family ke. Kalau foreigner senang. Diorang memang bercakap, tapi diorang sedar diri yang dekat tempat makan bukan ada dorang sorang. Lagi2 kalau kat tempat mahal, orang lain nakkan private and nak nikmati ambience.
Tapi, kalau local people kita. Cakap kuat satu hal. Belum lagi keluar gelak puntianak, gelak berjemaah, gelak berirama dan sebagainya. Kadang2, aku yang ada kat situ yang rasa awkward. sebab customer lain dah pandang2. Aku nak tegur takot jugak. Kang kena sound pulak kan. Maklumlah customer always right. Tapi tulah. hadoi. Lagi rasa macam nak sorok muka bila cakap kuat macam cakap ngan kedai sebelah pastu cakap ada pulak selit2 dengan zikir2 baru. ‘doe’ lah, ‘ sia’ lah, ‘ lahanat’ lah. Macam2 orang kita ni.
Banyak sangat lagi, tapi kalau nak cite satu-satu memang tak larat. So aku cuma bagi contoh satu dua mana yang terdaya,
So kesimpulannya, to our local people yang terkenal dengan budi bahasa, sopan santun, baik budi pekerti, Please lah ubah sikap tu. Kadang2 malu rasa tengok ayah yang tengking anak sebab menangis tengah orang ramai, Isteri yang tudung dah senget sebab anak2 tarik and laki lenggang mak kangkung, and lain2. And, saya minta sangat korang hormatlah juga orang lain macam kami ni. Mungkin, kami ni memang tak mampu nak bercuti dekat hotel mewah2 macam anda semua tapi hormatlah. Tuhan bagi korang lebih dari orang lain bukan untuk naikkan perasaan bangga dan riak tapi, itu hanyalah ujian yang Tuhan nak tengok korang pergi sejauh mana selepas diberi kesenangan. Lagi satu, tolonglah jangan pegang sangat dengan phrase’ customer always right ‘ tu. Sebab korang (customer) kadang2 tak right pon. Kalau nak melenting sebab makanan lambat sampai ke, order termiss ke, order terdouble ke, tolonglah fikir dulu. Cuba bayangkan kalau orang yang buat silap tu salah seorang ahli keluarga korang ke, camne? so, jalan yang terbaik..tanya dulu. macam mana nak selesaikan, find the solution.
Yang beragama islam tu terutamanya, kita tahu kan sabar itu separuh dari iman. Habis kenapa suka marah melulu?, tahu kan time makan kurangkan bercakap. Habis tu kenapa time makanlah nak gelak2, melawak sampai ada yang tersembur nasi, keluar air sirap ikut hidung. adehh.. Pening kepala.
Itu sajalah dari saya. Saya tak tahu korang setuju atau tak, tapi, so far inilah yang saya dapat dari pemerhatian saya sepanjang saya bekerja. Saya cakap ni bukan lah saya maksudkan semua. Semua foreigner baik apa semua.Tak. Tapi kebanyakannya begitu. The majority. So majority ni penting. Korang jangan fikir, ‘lega aku tak buat’ .Ingatlah, apa2 pon orang akan nilai dari yang majority. Kan?
So, walaupon kita tergolong dalam kelompok minority, tapi ingatlah, yang majority lah yang akan orang ingat and guna untuk label kita semua. Ayuh, merdeka dari segala perkara negatif sebagai tanda kemerdekaan kita hari ni. :) Sekian.
– Si tukang flip telur
Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit
0 comments:
Post a Comment