Thursday, 30 March 2017

Kehidupan Pekerja Makan Gaji

PengakuanKu

Assalamualaikum…

Terima kasih admin sekiranya siarkan luahan hati sy.

Sy perkenalkan diri sy sebagai Miss N, sy seorg customer service di salah sebuah institusi kewangan di Malaysia. Pekerjaan sy ni sama macam kalau kat Maybank dorg panggil Greeters kalau Public Bank glamour sikit Customer service ambassador tp job scope lebih kurang sama je kot.

Sekarang ni kan semua transactions kurang dari RM5K STRICTLY performed via Self service terminal. Jujurnya, memang ramai customers yg xsetuju dgn implementation ni tp sy percaya high management da kaji pro & cons sebelum implment benda ni.

Sebagai pekerja yg makan mengharap kan duit gaji bulanan terpaksa la hadap segala pahit maung cacian & makian dari pelanggan yg xdpt terima perubahan dan x kurang hebat nya juga dari rakan sekerja yg xpaham scope kerja kita yg tahu nak mengata tapi bila suruh duduk kat meja inquiry tau tak nak. Sedih memang sedih. Stress jangan cakap, pernah sampai rasa macam aku ni tunggu mati je kat meja tu.

Sebelum ni ade confession tentang bonus banker kan, risiko sebelah kaki di penjara when you decided to be a banker. Sebelum dapat bonus tu tahu x ape yg banker tu lalui and how she/he praying hard utk jaga kaki yg lagi sebelah kaki tu?

Customer service ni bukan saja saja tau x nak bagi number kat customer, cuba la paham, kitaorg kerja makan gaji je ikut arahan pihak atasan nk cari makan untuk kelangsungan hidup utk keluarga & diri sendiri. Ape yg kitaorg buat semua nya ade KPI, bukan suka-suka. Kita org pun x suka kalau boleh xnk kene marah dgn customers. Colleague pun kalau boleh paham la Managers, officers & tellers, Your cooperation is highly appreciated. Kitaorg ni tersepit kat tengah tengah nak jaga hati customer nk jaga hati teller hati management lagi habis tu hati kitaorg ni sapa yg nak jaga? Bila branch performed semua pun dapat merasa habuan nya. Sedih tau kalau x dpt full support. Kalau kita sorg je yg beria mana berjaya implementation ni.

Frankly speaking, implementation ni banyak kebaikan especially utk customer itself. Seriously, really convenient. Sebenarnya kalau customer betul2 nk cepat & kejar masa internet banking la jawapan nya bukan kaunter bank. Fyi, charges kat kaunter lagi mahal dari charges via self service terminal. Bila korg da expert korg da x pandang da kitaorg kat bank ni smp nk masuk bank pun malas nk hadap jammed tunggu number yg boleh buat korg rasa nk jadi tantrum dlm bank lagi pulak muka staff yg hambar je.

Percaya la pada diri sendiri dari orang lain. Sebelum korg jadi mangsa fraud case oleh pekerja bank better belajar self service banking. Fraud case by tellers or officers even managers pun banyak korg je yg xtahu.

Contoh Transactions RM5K dan kebawah yg boleh pakai kaunter- Senior Citizen (60 Years old and above), Disabled person, arreas in loans, inactive account dan multiple denominations.

P/s : Maybankers & PBBankers share la macam mana korg handle situasi mcm ni.

Terima kasih sebab baca dan fahami.

– ~NAF~

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

About the Author

PengakuanKu / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.