Saturday, 23 December 2017

Nak Buat Apa Dengan Atos Ni?

PengakuanKu

Assalamualaikum semua. Tq banyak2 admin kalau sudi poskan confession saya ni kpd khalayak. Sebabnya tujuan saya tulis ni nak mintak pandangan, panduan, khidmat nasihat, apa ajelah yang mampu pembaca sekelian bantu saya.

Masa habis belajar dulu, saya beli sebuah kereta Atos second-hand buatan tahun 2005. Kira ini tahun ke-12 dia berlegar di jalanraya (termasuk hutan dan bukit-bukau mengikut selera tuan dia ni). Saya cerita yg pro dulu ok. Bukan nak compare dengan mana2 kereta, cuma pengalaman jujur sy dah guna kete ni 5 tahun. Atos ni nama pun kete luar, keselesaan memandu dia boleh kata terbaik antara kete kecik lain yg saya pernah bawak. Seat dia masih keras, adjuster elok tak macam kete berusia lebih 10tahun. Air-cond pun sejuk sesuai dengan iklim Msia ni, siapa pernah bawa Atos mesti tau camne bestnya air-cond dia. Body dia berat dan stabil waktu merempit. Saya pernah bawak 140 kat MRR2 sebab terlambat gi kerja. Memang sedap je tak ingat bawak kete kecik. Enjin dia takde la mengaum2 tak tentu pasal… Kalau bising dia pun cuma bunyi tayar. Senang cerita, untuk yg berjalan sorang macam saya ni, memang puas hati bawak Atos. Disebabkan terlampau selesa tu saya hangkut dia naik-turun bukit kat Sungai Merab, redah masuk hutan cari Mimaland, merayap sampai ke pantai Melaka… Bila stress je saya terus start enjin, tahu2 dah sampai Sabak Bernam. Tak pernah la saya bawak dia sampai Kelantan.. penat weh nak pijak clutch.

Masalah besar Atos ni dia cepat panas. Kipas enjin dia satu je. Mungkin itu jugak menyumbang kepanasan dia tu. Mula2 beli dulu saya dah tukar hos. Pomen kata hos dia mereput sampai boleh koyak dengan tangan je. Mungkin dah selalu over-heated masa owner lama pakai. Tapi masalah tak selesai kat situ pun. Kereta lama kan, macam2 la part rosak dan perlu diganti. Saya dah banyak kali stuck kat tengah hiway, kete mati… sampai dah hafal nak kena buat apa, takde rasa takut dah bila kete mati tiba2. Paling lawak masa saya balik kerja, tombol gear terjatuh ke bawah. Ekzos yang dibuat dari besi tebal pun saya dah tukar sebab bocor berlubang… xtahu kena benda apa. Saya memang berhabis banyak gila duit menukar setiap part yang rosak. Sekali tukar tak main puluh2, wajib ratus atau ribu. Huhu.. Gaji habis kat situ je.

Finally bulan lepas sy buat top overhaul. Air dah masuk enjin sebab gasket mereput. 1600 jugak kena. Rasa macam tak percaya kos top-overhaul untuk kereta kecik tu makan 1600. Tak tahulah, saya bukan pakar, cuma saya rasa… entah la nak cakap. Tapi, MASIH JUGA OVERHEAT. Saya tak tahu dah mana punca dia ni. Dulu ok la boleh kata air kurang sebab enjin bocor, sekarang ni dah overhaul macam tu juga, ada saka bertenggek tumpang minum air kete ke apa??

Gais, orang sekeliling saya suruh jual je kete ni, angkat perodua ke proton sebijik. Tapi sy sayang kete ni sebab dia macam kawan baik saya dah, huhu. Lagipun gaji saya kecik, nak berhutang puluh ribu tu macam sesak dada rasanya… memandangkan baru lepas overhaul, saya ingat nak pakai dulu kete ni setahun dua baru lupuskan. (Ya, lupuskan terus sebab banyak benar kerenah dia. Tak gamak nak jual kat orang lain.) Tapi sementara tu, macam mana lagi nak buat dengan masalah overheat ni? Saya cam tak caye dah nak tanya pomen… baik cina baik melayu. Lagi kita hantar bengkel melayu sebab nak support bisnes, lagi diketuknya kepala aku sampai terduduk.

So kalau korang ada pengalaman nak tangani masalah overheat ni, means korang tau apa punca dia, atau korang tau mana pomen yg korang percaya, yang buat keje bagus dengan kos berpatutaan, please share kat komen ya. Tak kisah la area mana. Tolong sangat. Last time saya nak cuba gak repair dan pakai kete ni sebelum totally give up.

Tq gais. Allah je mampu balas jasa baik korang.

– Cik A

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

About the Author

PengakuanKu / Author & Editor

Has laoreet percipitur ad. Vide interesset in mei, no his legimus verterem. Et nostrum imperdiet appellantur usu, mnesarchum referrentur id vim.

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.